dddff
Autó-MotorTop cikk

Seat Ateca FR-teszt: kifacsartuk a vérnarancsot

A Seat Ateca a spanyol márka első szabadidő-autója, amely egy rövid ideig versenyelőnyben volt házon belül a Skodával szemben. Közben a csehek is kihozták saját, ugyanilyen modelljüket, de a spanyolok erre reagálva egy kis csemegét kínáltak fel. Megérkezett a csúcsváltozat, az Ateca FR.

Az alaptétel ugyebár az, hogy a Seat Ateca lényegében megegyezik a VW Tiguannal, de még inkább a vadonatúj Skoda Karoq-kal, amelyet éppen a napokban tesztelhettünk a nemzetközi menetpróbáján. Nagy kérdés is, hogy most mi lesz: ha ráeresztik a piacra a Skoda ugyanilyen – konkrétan ugyan abban a gyárban készülő modelljét – megőrzi-e helyzeti előnyét a Seat Ateca?

Seat
Képgaléria. © D.P.

A spanyolok első szabadidő-autója megütötte az ingerküszöböt, többen is kérdezősködtek, milyen lett az autó. A normál változatokra nem lehet azt mondani, hogy dizájncsemegék lennének, nehéz lenne megvadulni értük. De sokan nem is feltűnő autóra, hanem autószerű autóra vágynak, amit az Ateca tisztességesen kínál. A mechanikai csomag pedig mindig titkos fegyvere a Seatnak és a Skodának is: a Volkswagen-konszern milliószámra gyártott, közös platformokon nyugvó, alapvetően minőségi alapanyagú és fejlett struktúráját ezekben valamivel olcsóban lehet megszerezni. Egy ilyen 1.4 TSI motoros „átlagpéldányt” teszteltünk is korábban, de ez a mostani Seat Ateca FR egész más szint.

Érett gyümölcs

A narancssárga fényezéstől például odáig volt mindenki. Az ilyen színek kétségtelenül nagyon ütősek, de az ilyen egyedi külsejű autókkal gyakran előfordul, hogy használtautóként macerás az eladásuk. Ettől függetlenül ne menjen el senki kedve attól, hogy végre valami életjelet mutató (színű) autót vásároljon, mert jól tud esni ismerősöktől és ismeretlenektől is elismerés a látványos autó miatt. Ez a szamoai narancs színű Seat Ateca FR jelenleg a típus csúcspéldánya. Az FR jelző egyebek közt sok alumínium szegélyt, 19-colos kerekeket, selymes feketéket, tetősínt és LED-es ködfényeket is jelent a külső optikai csomagban.

© D.P.

Beülve éppen ezért lehangoló a német konszern univerzális világa. A műszercsoport, a középkonzol, a formák az anyagok, a kárpitok, az ülések – az egész ergonómiája nagyon kiszámított, kézre álló, de egy ilyen felszereltségű autóban a dizájnjuk unalmas. Hogy az összhatás ne legyen nagyon kiábrándító, vörös varrások, FR-feliratos kormánykerék, nagy napfénytető próbál életet vinni bele. Illetve a legfontosabb, az FR sportülések, amelyek tényleg nagyon jók. Ezenkívül még olyan egyedi apróságokkal próbálják érzelmileg is közelebb hozni a gépet, mint a visszapillantó aljába épített hazakísérőfény, amely az Ateca sziluettjét és nevét rajzolja este az aszfaltra. Vagy másik példaként hozható kis figyelmesség a kijelzőn egy üzenet, ne felejtsük a mobilunkat a kocsiban. Az asszisztenscsomagok terén is teljes a képlet: 360 fokos kamera, full LED fényszórók, 8-hangfalas hifi, keresztirányú-forgalom asszisztens, holttérfigyelő, 8-colos érintőképernyő, Full Link (Apple CarPlay- és testvére, a Mirror Link támogatása), vezeték nélküli mobiltöltő, motoros csomagtérajtó – mind megvannak.

Aszfalton betyár

Alapból azt gondoltuk, ez az autó valami erős dízellel lesz a tesztparkban, kicsit meg is lepődtünk, hogy 2.0 literes négyhengeres TSI motorral kínálják. Persze a tendenciákra nézve hamar leesik, hogy a dízelt most nem érdemes annyira nyomni, még akkor sem, ha egy ilyen teljesítményű autó fogyasztásában százon akár 4-5 litereket is jelenthet pluszban a tény, hogy ez az autó benzines.

© D.P.

A 2.0 literes TSI nem csak szép hanggal, hanem komoly dinamikával is megajándékozza az Ateca FR-t. 1500-as fordulattól egészen 6000-ig jól lehet húzatni. És ez a blokk még sokkal többet is tudna, ez volt például a Seat Leon Cupra 300 motorterében is, amelyet szintén próbáltunk. Igaz, az Atecában nincs az a tiltással a határon játszadozó Cupra-mód, de egy szabadidő-autóban erre nincs is szükség az élményhez. Lehetőségként pedig ne zárjuk ki azt sem, hogy az Atecából is lesz egyszer Cupra változat. Úgy éreztük, ez a szett elbírná azt is.

Az FR-rel élvezeteseket lehet menni, szigorúan országúton, ez a fajta autó végképp nem kívánja, hogy elhagyjuk vele a közutakat, de aszfalton az átlag SUV-oknál sokkal jobban teljesít. Vélhetően az összkerékhajtási-rendszere is azonos a még erősebb Leon Cupráéval, bár ebben a modellben hétfokozatú DSG-váltó volt a 190 lóerő és a 400 Nm nyomaték szétosztására. A rendszer ide is tökéletes, precíz, nincs semmi fokozatkeresgélés az éppen a legkritikusabb, hirtelen elindulást követelő szituációkban. Megvannak a DSG-váltóhoz járó kis kapcsolófülek is a kormányon, az élvezet miatt. De sajnos műanyagból, pedig az FR megérdemelt volna már fémből készülteket is. Lenne igény rá, mert a tulajdonosok fogják pöckölgetni, az biztos.

© D.P.

Ha már pöckölgetés és élményautózás: a komolyabb teljesítményű benzinesekből ritkán lesznek a fogyasztás bajnokai. Ezt az általános igazságot igazolta az Ateca FR is, mert 11 liter alá nem nagyon sikerült vinnünk a fogyasztást a teszthét alatt, pedigannyira nem is nehéz az 1589 kilogrammos autó.

Konklúzió

Az Atecával jó úton halad a Seat,kaptak a spanyolok is egy piacképes modellt. Az FR-változat nyilván nem lesz gyakori példány a 11,7 milliós ár pedig, szinte hallani, ahogyan sokaknál lecsapja a biztosítékot. De, ahogyan már korábban is többször szóba került, egy összkerekes Audi Q2-es pont ugyan ezt tudja a ruha alatt. Igaz, ha a ruha számít igazán, akkor sokkal többet, de akkor az az öltözék 2,5-3 millióval többe is kerül majd.

Részletek
aaaa

További hírek

Vélemény, hozzászólás?

Ez is érdekes lehet

Close
Close